zondag 21 januari 2018

Terugblik uitwerking gedichtenpad bovenbouw


Zoals je in mijn eerdere posts al gezien hebt, heb ik zowel voor de onderbouw als de bovenbouw van mijn stageschool een gedichtenpad uitgewerkt met acht gedichten en acht bijhorende muzische opdrachten. Het gedichtenpad voor de bovenbouw heb ik in mijn stage uitgevoerd. Dit was met één klas van het vijfde leerjaar die 21 leerlingen telt. De leerlingen werkten enthousiast mee met de opdrachten. We zijn jammer genoeg wel maar tot het vijfde gedicht geraakt.
Hieronder vind je enkele sfeerbeelden.






Ik heb bij elk gedicht voor ik de leerlingen de opdracht liet uitvoeren besproken wat volgens hen de betekenis van het gedicht was. Ik liet zoveel mogelijk uit hen zelf komen. Soms zat er namelijk ook een dubbele betekenis in een gedicht. Ik wou dat ze dat zelf leerden ontdekken.

De eerste opdracht met de stoelen hebben we uiteindelijk in de refter moeten uitvoeren omdat er kleuters aan het turnen waren in de opvang. Deze activiteit leverde bij elk groepje wel iets leuks op! (Je kan enkele resultaten zien op de foto's hierboven.)

De tweede opdracht waarbij de leerlingen de muziek van het noteboompje moesten verklanken, verliep wat stroever. Dit kwam omdat ik zelf op voorhand niet genoeg had nagedacht over een goede organisatie. Ik liet de leerlingen te open in de manier waarop ze aan de slag mochten gaan. Ik dacht dat dit gemakkelijk klassikaal kon gedaan worden, maar al snel bleek dat de leerlingen dit liever in kleine groepjes wouden doen. Zo konden ze gemakkelijker beslissingen nemen over hoe ze het juist zouden aanpakken. Daarnaast had ik meer sturing moeten geven rond hoeveel instrumenten ieder kind mocht nemen, welke instrumenten je best niet samen neemt omdat ze hetzelfde klinken, hoe lang het stukje ongeveer moest duren...

De derde opdracht waarbij de leerlingen het gedicht tot leven moesten brengen was dan weer de meest geslaagde opdracht van allemaal volgens mij. De leerlingen vonden het echt plezant om het gekke gedicht zelf na te spelen. Hierbij verliep de organisatie wel vlot. Ik liet hen hun vinger opsteken als ze bv. een stoel wouden zijn. Zo duidde ik voor elk ding/personage uit het gedicht een leerling/enkele leerlingen aan. Voor het einde van het gedicht had ik de oneven nummers de stervenden laten spelen en de even nummers degenen die moesten dansen. Dit kwam goed uit omdat ik het met één klas van 21 leerlingen mocht uitvoeren. Uiteindelijk liet ik iedereen afdruipen.

De vierde opdracht, het stiftgedicht maken, vonden de leerlingen ook erg fijn. Ik liet de leerlingen het gedicht per drie maken omdat dit een gemakkelijke verdeling was met een klas van 21 leerlingen. Bij mijn instructie had ik niet gezegd dat er best (bijna) niets meer van het oorspronkelijke artikel overbleef. Hierdoor bleef bij sommige leerlingen de essentie van het artikel over i.p.v. een origineel stiftgedicht. Hier moet ik in het vervolg dus wel op letten! Ik had ook niet aan tempodifferentiatie gedacht en dat was eigenlijk wel echt nodig. Sommige leerlingen waren sneller klaar. Ik liet hen dan nog een tweede stiftgedicht maken. Maar sommigen hadden ook hun tweede gedicht afgewerkt voordat de rest klaar was. Deze opdracht is wel een drukke bedoening waarbij je ogen op je rug nodig hebt om elk groepje in de gaten te houden!

De vijfde opdracht, een nieuwe titel voor het gedicht bedenken, ging voor sommige leerlingen erg vlot. Maar ik merkte dat sommigen het hier ook moeilijk mee hadden. Niet elk kind heeft evenveel inspiratie.

Na opdracht 5 kregen de leerlingen nog een evaluatierooster om zichzelf te evalueren. Als je wil weten hoe dit eruit zag en wat mijn ervaringen hiermee waren, moet je zeker eens gaan snuisteren onder het tabblad 'Evaluatiekoffer'. Dit gedichtenpad is mits verbetering van enkele organisatiepunten echt een aanrader! Ik zou het met veel plezier nog eens uitvoeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten