maandag 22 januari 2018

Mijn 3 favoriete evaluatietechnieken

  1. Dobbelsteen (+ een vragenblad, apart of aan de dobbelsteen bevestigd)
    -> Evaluatie: proces + beleving
    Je gaat met de groep in een cirkel zitten. Als de groep te groot is kan je deze opsplitsen in een kleinere groep. Je laat de kinderen elk om beurt gooien met de dobbelsteen. Je kan werken met de nummertjes die elk overeenkomen met een andere vraag of met een kubus waaraan je de vragen bevestigt.

    Voorbeelden van vragen:
    - Wat vond je leuk om te doen? Waarom?
    - Had je een probleem tijdens de opdrachten? Wat deed je dan?
    - Vond je de opdracht moeilijk? Waarom wel/niet?
    - Wat was nieuw voor jou in deze activiteit?
    - Zou je het de volgende keer weer zo aanpakken?
    - Wat onthoud je uit deze activiteit?

    Ik koos deze evaluatietechniek omdat het handig is dat je de vragen kan veranderen naar wat het best bij je muzoles past. Leerlingen vinden dit ook echt een leuke manier om te reflecteren. Bovendien is de dobbelsteen een evaluatietechniek die je bv. ook na een les Nederlands kan gebruiken als slot.

  2. Visuele duimen
    -> Evaluatie: product

    De leerlingen krijgen elk een duim om bij een werk van iemand anders te leggen dat ze erg mooi/geslaagd vinden. Er is wel een belangrijke afspraak! Er mogen max. 3 duimen bij één werk liggen. Indien er al 3 liggen, moeten ze iemand anders kiezen. De leerkracht heeft enkele duimen op overschot om leerlingen die geen enkele duim gekregen hebben ook een goed gevoel te kunnen geven.

    Ik vind dit een fijne manier om te evalueren omdat iedereen de kans krijgt om het werk van anderen te bekijken en te beoordelen, maar ook omdat iedereen een goed gevoel krijgt. Uiteindelijk krijgt iedereen een duim en mag elke leerling zich dus fier voelen over zijn/haar werk.

    Deze techniek testte ik uit na een les waarin leerlingen met waterverf een abstract werk mochten maken zoals Kandinsky met rechte, gebroken en kromme lijnen. Bij de aanzet tot creëren liet ik ze luisteren naar de vier seizoenen van Vivaldi. Bij elk seizoen mochten ze met stift of kleurpotlood rechte, gebroken en/of kromme lijnen tekenen volgens wat zij passend vonden in de kleuren die het seizoen bij hen opriep. Nadien kozen ze hun favoriete seizoen. Met de lijnen en kleuren die ze in dat seizoen gebruikt hadden, mochten ze een abstract werk maken waarin ze zelf zeker iets herkenden. Toen iedereen erna op zijn minst één duim gekregen had, merkte ik dat de leerlingen daarna allemaal tevreden en fier naar huis gingen.

  3. Waaiers
    -> Evaluatie: product, proces of beleving

    De leerlingen krijgen een waaier van kleuren, woorden of smileys. Uit een bepaalde waaier mogen ze iets kiezen waarmee ze beschrijven hoe ze hun product vinden, hoe het proces verlopen is of hoe ze het beleefd hebben. 
    Het is fijn dat de leerling zelf betekenis mag geven aan een kleur, woord of smiley. Het kan zijn dat er meerdere leerlingen dezelfde kleur nemen, maar dat ze er elk een andere betekenis aan geven (bv. rood: liefde, geweld, gezelligheid…). Leerlingen krijgen eens de vrijheid om te vertellen wat zij kwijt willen over de opdracht. De smileys zijn eerder geschikt voor de eerste graad. Maar de woorden- en smileywaaier zijn voor de tweede en derde graad bruikbaar.


Mijn evaluatierooster dat ik in praktijk bracht


Onderstaand evaluatierooster had ik opgesteld zodat de leerlingen zichzelf zouden kunnen evalueren na het gedichtenpad dat ik uitvoerde met een klas van het vijfde leerjaar. Ik heb het rooster hierbij toegepast omdat ik niet meer de kans had om het te gebruiken bij een gewone muzoles tijdens mijn stageperiode.
Ik merkte dat iedereen zichzelf goed kon beoordelen. Geen enkel evaluatierooster was op dezelfde manier aangeduid. Hoe leerlingen zichzelf evalueerden op 'creativiteit' en 'begrip van gedichten' liep het verst uiteen. Er waren ook enkele leerlingen die eerlijk toegaven dat hun inzet maar voldoende of eerder zwak was. Op 'samenwerking' antwoorden de meeste leerlingen dat ze dit goed deden en dat was ook wel zo. Ik ondervond bv. geen moeilijkheden als leerlingen zich snel in groepjes moesten verdelen. Deze evaluatietechniek wil ik zeker nog toepassen! Zeker als je de klas beter kent, is het een goede manier om op te volgen of leerlingen zichzelf goed kunnen inschatten en zo hun eigen leerproces kunnen (bij)sturen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten