zaterdag 20 januari 2018


Terugblik praktijkdag Muzische spelen 11/01/2018


Namiddag Deel 1: Kennismaking met enkele muzische gezelschapsspelen

In het eerste deel van de namiddag hebben we enkele interessante muzische gezelschapsspelletjes voor kinderen zelf uitgetest! Het zijn echt allemaal aanraders om in de klas te hebben...

  • Ikkeben, ikkedoe... (drama)
    Je trekt twee kaarten. Eén voor wat je bent en één voor wat je doet. Dit moet je uitbeelden en niet praten! De andere spelers raden wat je uitbeeld. De dobbelstenen bepalen wat je bent en wat je doet.


  • Story cubes (muzisch taalgebruik - drama)
    Je gooit de 9 verhaaldobbelstenen en maakt alleen of samen een verhaal met de afbeeldingen op de dobbelstenen. De dobbelstenen geven je ontelbare combinaties om verhalen te creëren. 




  • Horen, zien, zwijgen (drama)
    Het spel bestaat uit een speelbord met daarop een draaischijf met een wijzer en loopvakjes, opdrachtenkaartjes, 3 kartonnen kubussen met een aap erop, een ‘blinddoek’, speelfiguren, een zandloper en informatiekaarten.
    Als er gedraaid is probeer je als eerste het blok in dezelfde kleur als waar de wijzer van de draaischijf op is geëindigd te pakken. Heb je die? Dan ben jij aan de beurt om een opdracht uit te voeren. Per kleur zijn er 2 soorten opdrachten. Niet horen bestaat uit Gebarentaal en Rug tekenen. Niet zien is onderverdeeld in Blind tekenen en Braille. Niet praten bestaat uit Uitbeelden en Zeg eens uh. Zo kan het dus zijn dat je in Gebarentaal een woord gaat spellen, of dat je op iemands rug gaat tekenen met je vinger. De opdrachten zijn divers en met 25 spelkaartjes per activiteit ook gevarieerd. De anderen moeten raden wat jij doet. Je verzet je speelfiguur naar het aantal punten dat je gekregen hebt en wie het eerste bij het eindpunt is, heeft gewonnen!


  • Concept (alle domeinen)
    Bij dit spel is de enige manier om te communiceren universele pictogrammen gebruiken en deze koppelen. Twee spelers vormen een team en kiezen een woord om de anderen te laten raden door het plaatsen van speelstukken op de icoontjes om ze een voor een activeren. Er wordt in principe niet gesproken. De speler die als eerste het woord raad wint de overwinningspunten. Na het spelen van 12 kaarten is de speler met de meeste punten de winnaar.
    Eén spelersteam plaatst bij een icoontje een groot groen vraagteken, een eerste aanwijzing voor een begrip (woord, naam, uitdrukking…) dat de andere spelers proberen te achterhalen. Met enkele groene blokjes kan de tip verfijnd worden. Voor een complexere opgave wordt met uitroepteken-pionnen en blokjes in andere kleuren bijkomende informatie gegeven.  Ondertussen uiten de zoekers hun ideeën, in de hoop dat het juiste woord hen te binnen schiet.
    Er is een puntentelling voorzien in de regels. Maar vaak, om niet te zeggen bijna altijd, raakt iedereen zo in de ban van het zoeken en raden, dat vooral het plezier van het spelen over blijft en de puntentelling bijzaak blijkt.



  • Dixit (alle domeinen)
    Het spel Dixit is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar en duurt ongeveer een half uurtje. Je kan het spelen met 3 tot 6 personen. De spelers hebben altijd zes handkaarten vast. Op de kaarten staan mysterieuze tekeningen vol details die voor interpretatie vatbaar zijn. De speler die aan beurt is bepaalt over welk van zijn handkaarten hij iets wil zeggen. Hij legt deze kaart gedekt opzij en geeft er een hint over. Dit kan hij doen door een woord te gebruiken, een citaat of verwijzing te maken, een liedje te zingen, zelfs een geluid of gebaar, alles is toegestaan. De andere spelers kijken nu in hun eigen handkaarten en kiezen een kaart die volgens hen ook aan de omschrijving van de actieve speler voldoet. Die kaarten geven ze gedekt aan de actieve speler, welke alle gekozen kaarten (+ zijn eigen kaart) onder elkaar schudt en dan open naast elkaar op tafel legt. Nu proberen de andere spelers de juiste kaart eruit te halen. Ze kiezen in het geheim door gedekt een nummertje voor zich te leggen dat overeenkomt met de plaats van de kaart. Als iedereen gekozen heeft, worden de nummers omgedraaid en wordt gekeken wie het juist had.

    PUNTENTELLING BIJ DIXIT:

    Voor de actieve speler

    Wanneer niemand de juiste kaart gekozen heeft, scoort de actieve speler niet. In dit geval was zijn tip te vaag.
    Wanneer minstens één speler de juiste kaart gekozen heeft, verdient de actieve speler drie punten. Een uitzondering is er wanneer iedereen de juiste kaart heeft aangewezen. In dit geval was de tip van de actieve speler te duidelijk en scoort hij niet.

    Voor de andere Dixit spelers

    Als ze de juiste kaart weten te vinden, verdienen ze drie punten.
    Wanneer de actieve speler een slechte tip gegeven heeft waardoor niemand de juiste kaart heeft kunnen vinden, krijgen ze er twee punten bij.
    Telkens wanneer iemand een kaart van een andere speler heeft gekozen, krijgt de eigenaar van de kaart er een punt voor. Er worden zoveel punten gescoord als er mensen zijn die voor de kaart gekozen hebben. 


Namiddag Deel 2: Trivial pursuit

We speelden een aangepaste versie van Trivial pursuit waarbij elke kleur op het spelbord een muzisch domein van muzo voorstelde. Op kleine vakjes kregen we een kleine muzische opdracht om uit te voeren, op grote vakjes een grote opdracht die nadien moest goedgekeurd worden door de leerkracht. Met de grote opdrachten kon je stukjes van je taart verdienen. Ik vond dit een plezant spel! Alleen was het jammer dat het 'niet eerlijk' was wie won. Als je pech hebt, kom je nooit op een groot vakje terecht waarop je een stukje taart kan verdienen.
De opdrachten waren op fiches uitgeschreven en lagen klaar in de verschillende muzische hoeken. Zo konden we zelf de opdrachten lezen en moest de leerkracht niet telkens alles uitleggen.
Ik ben erg blij dat ik hiermee kennisgemaakt heb! Zelf kan je een ander gezelschapsspel ook helemaal omgooien tot een muzisch spel voor kinderen. Voor de opdrachtjes moet je niet het warm water uitvinden! Deze zijn allemaal te vinden in muzische handboeken.

Spiegelplezier (drama)
Een Mondriaan in lego (beeld)
Hoekenfiches beeld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten